PGCL Regler

Ligan följer SEUL:s regler.

SEUL använder numera också e-sports Code of Conduct. TL;DR: Inga fula ord åt motståndarlaget eller som vi på streamen kan läsa, håll sportsligt uppförande osv!

Vinst ger 3 poäng.

Placering i grundserien bestäms enligt följande:

  1. Flest poäng
  2. Flest poäng i inbördes matcher
  3. Differens: Vunna - förlorade rundor (inbördes)
  4. Differens: Vunna - förlorade rundor (totalt))

De åtta bästa lagen i grundserien går vidare till slutspelen.

Lagets spelare

Lagen får inför varje match fritt välja spelare av de åtta anmälda. Om laget ändå inte har fem tillgängliga spelare får man byta ut en spelare som inte ännu spelat en match i ligan. Har man färre än åtta anmälda spelare får man lägga till spelare. Detta måste göras av en admin och kräver därför att man meddelar oss om detta minst en dag före matchen skall börja.

Endast de spelare som deltagit i matcher under grundspelet tillåts spela i slutspelen och finalerna.

In-game & eBot

CS:GO-server IP och lösenord fås via https://pgcl.fi/me. Använd samma alias på PGCL, Steam, Discord, etc. för att underlätta kommunikationen.

Hemmalaget, alltså till vänster i A - B, joinar CT-side (eBot byter även till lagnamn istället för CT/T så det är svårt att inte joina rätt lag)

Matchen sköts av eBot med olika !kommandon som skrivs i in-game chatten.

Ifall ni av misstag råkar starta matchen går det att återvända till warmup med !stop ifall båda lagen skriver det.

Knivrundans vinnande lagkapten skriver sedan !switch eller !stay för att välja sida.

En teknisk/taktisk 60s paus per halva har vardera lag rätt till enligt SEUL, denna aktiveras om ni skriver !pause och börjar under nästa rundas freeze-time. Spelet hålls sedan pausat tills båda lagen skriver !unpause. Överdrivet pausande och utdragna pauser kan bestraffas med poängavdrag/diskvalificering.

Små korta pauser blir det även efter knivrundan och vid halvlek då båda lagen ska !ready:a up igen.

Anticheat, VAC & Easy eSports

Vi följer samma linje som Valve där VAC-avstängningar är permanenta. Om en spelare i laget får en VAC-ban blir HELA LAGET diskvalificerat.

Utöver detta använder våra servers Easy eSports för extra säkerhet och där gäller samma som ovan.

No-show / walkover

Matcherna ska starta vid angivna klockslag. Om ena laget inte har alla sina spelare på plats får de välja mellan att !ready:a upp och spela med de antal spelare de har inne eller ge walkover-förlust.

Ifall detta sker ta då screenshots på scoreboard och även på Steam-overlay med klockslag som bevis och dela dessa med oss via Imgur.

Kartor

Vi använder den officiella CS:GO map-poolen.

Kartan för en match bestäms genom att lagen i tur och ordning bannar en map ur map-poolen tills endast en map kvarstår.

Bortalaget, alltså högra laget i A - B, börjar bannandet.

Kaptenerna för vardera lag ser till att man senast 15 min innan matchens början har kontaktat motståndaren och utfört ban-processen.

CS:GO Official map-pool

Demos / screenshots

Våra servers sparar automatiskt GOTV-demo i 64 tick av de spelade matcher och sparar även serverloggar med resultat och statistik.

Egna POV-demos (sparas i 128 tick) och screenshots på slutresultat får ni gärna spara som komplettering men det är inget krav.

För ev. fuskanklagelser går vi igenom GOTV-demot.

Slutspel

Serietabellens åtta bästa lag avancerar till slutspelen. Premier Leagues semifinaler och final spelas på LAN (Mer info senare), medan Amateur League spelas ONLINE i sin helhet. Alla finalmatcher spelas som BO3 med map veto.

Uppdaterat 09.02.2019